Szukaj na stronie
Statystyka

arkadia-polania.pl Real PR


Free counters!
stat4u


Truskawki - Naturalne leczenie

Truskawka - wspaniały owoc, cieszący nasze podniebienia. Wydaje się, że istnieje od zawsze. Jednak tak nie jest. Truskawka została wyhodowana przez człowieka około 200 lat temu wskutek krzyżówek poziomek, które to rosły sobie naturalnie w przyrodzie. Najwcześniejsze wzmianki o poziomkach pojawiają się u Owidiusza i Wergiliusza, opisał ją również Pliniusz w encyklopedii "Naturalis Historia".

Poziomki w Europie przez długi czas rosły dziko, zbierano je w lasach, a stan ten zmieniono dopiero za sprawą króla Francji Ludwika XIV. Właśnie dla tego króla sprowadzono z Chile tamtejsze poziomki, które były znacznie większe od tych europejskich. Niestety ich uprawa okazała się wcale nie taka łatwa, a zbiory nie były zbyt liczne. w związku z czym król, jako prawdziwy smakosz poziomek, zatrudnił botanika, który miał pracować dla niego nad przygotowaniem plonów, które by króla zadowoliły. To właśnie niepochlebne łakomstwo króla Ludwika przyczyniło się do powstania truskawek i rozpowszechnienia ich w świecie. Botanik ów, Antoine Nicolas Duchesne, skrzyżował dwie odmiany poziomek - chilijskie i wirginijskie. Otrzymał znakomity efekt - duże, smakowite owoce, które dziś nazywamy truskawkami.

We Francji truskawka otrzymała nazwę "fraise", we Włoszech "fragola", które to nazwy mają prawdopodobnie ścisły związek ze smakiem truskawek i skojarzeniami jakie wywoływał. w Polsce nazwa truskawka jak się domniemywa pochodzi od wyrazu dźwiękonaśladowczego "trusk", który słychać podczas obłamywania liści, czy pędów truskawki.

Jeśli chodzi o właściwości odżywcze i lecznicze należy podkreślić, że mimo swojego "młodego wieku" truskawka nie jest ich wcale pozbawiona i choć powstała nie naturalnie, a wskutek skrzyżowania dwóch gatunków poziomek, co zadziwiające zawiera w sobie sporo cennych witamin.

Truskawka

Przede wszystkim, co nie jedną osobę zaskakuje, truskawka zawiera w sobie znacznie więcej naturalnej witaminy C niż nawet cytryna czy inny owoc cytrusowy. w przybliżeniu można to określić tak, że w 10 dag truskawek znajduje się aż 60 mg witaminy C. A więc sporo, bo według danych organizm ludzki potrzebuje dziennie od 50 mg do 100 mg witaminy C. Czyli na dobrą sprawę wystarczy zjeść w sezonie 20 dag truskawek (a przy ich wspaniałym smaku to nie wiele) i jesteśmy zaspokojeni w tym zakresie. Do tego dochodzi nam zawartość takich witamin jak A, B1, B2, B3, PP (która reguluje dotlenienie krwi, zapobiegając jednocześnie łączeniu się ciałek czerwonych), pektyny (polisacharydy), wszystkie makro- i mikroelementy jakie znamy, a także wapń, fosfor, magnez, mangan, żelazo.

Co wiemy zatem o właściwościach truskawek? Otóż może zaczniemy od ciekawostek? Okazuje się, że truskawki wybielają zęby. Dokładnie tak. Zwolennicy tej teorii (ponoć sprawdzonej niejednokrotnie i potwierdzanej przez dentystów) w sezonie używają nawet truskawek do... mycia zębów (oczywiście nie zapominają o paście). Mówi się, że prócz właściwości wybielających zęby truskawki ogólnie dobrze czyszczą zęby, a ich częste spożywanie zapobiega osadzaniu się kamienia na zębach.

Truskawki odgrywają również znaczącą rolę przy wszelkich zapaleniach jamy ustnej, wykazują one bowiem w dużej mierze zdolności do oczyszczania miejsc chorobowo zmienionych oraz regenerujących. Do tego nie zapominajmy, że zawarte w truskawce wapń i fosfor wzmocnią kości i zęby, a także wpłyną korzystnie na pracę naszych mięśni, w tym również mięśnia sercowego.

Ponadto truskawki mają właściwości antybakteryjne, wzmacniają organizm, działają wspomagająco w procesie produkcji krwi oraz oczyszczająco w układzie krwionośnym, regulują pracę wątroby oraz wydzielanie żółci. A zawarte w nich składniki mineralne działają odkwaszająco i wzmacniająco na organizm. Dzięki solom organicznym poprawiają przemianę materii, a pektyny oczyszczają jelita z resztek pokarmu i mają niebagatelny wpływ na poprawę flory bakteryjnej jelit. Zawarta w truskawkach mikroelementy ułatwiają spalanie tłuszczy, przez co spożywając przez kilka dni z rzędu po 1 kg truskawek ze 3 - 5 razy dziennie można zrzucić trochę zbędnych kilogramów. Należy jednak być ostrożnym, bo truskawki wychładzają żołądek. Dlatego osoby o wrażliwych żołądkach nie powinny przesadzać z ilością spożywanych owoców.

Owoce te są zalecane przy leczeniu grzybicy (sposoby na ich wykorzystanie w tej dziedzinie dobrze znały nasze babki). Wspomagają pracę nerek, chronią przed miażdżycą i obniżają poziom cholesterolu we krwi i neutralizują substancje toksyczne w niej zawarte. Podobnie jak czosnek zawierają substancje bakteriobójcze - fitocyny, dlatego też zaleca się je artretykom, cukrzykom, reumatykom oraz osobom cierpiącym na niewydolność nerek, czy inne schorzenia nerek. Obniżają kwasowość moczu i z tego powodu polecane są właśnie przy schorzeniach nerek, jak również wątroby, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze. Ze względu na dużą zawartość witamin truskawka nie może być zapomniana przez osoby cierpiące na anemię, bądź z problemami na podłożu niedoboru witamin. Tym, którzy cierpią na bezsenność, dobrze zrobi przed snem niewielka porcja tych małych "poziomkowych", gdyż zawierają one brom, który w doskonały sposób ułatwia zasypianie.

No i oczywiście nie sposób nie napisać o znaczeniu truskawek w kosmetyce i dla urody. Jako, że truskawka ma właściwości wybielające, działa rozjaśniająco na skórę. Truskawkowe maseczki nawilżają skórę twarzy i ją odświeżają. Tonikiem, zrobionym ze świeżo wyciśniętych truskawek, można wybielić przebarwienia na skórze i rozjaśnić piegi. Maseczki można stosować w kuracjach trądzikowych, czy dla łagodzenia egzemy. Dawno temu truskawkami leczono też trądzik i poparzenia słoneczne. Bogate w mangan owoce bardzo korzystnie wpływają też na strukturę włosa.

I oczywiście TRUSKAWKI dzięki zawartości w nich kwasu elegonowego (który neutralizuje substancje rakotwórcze nim przenikną do DNA) WSKAKUJĄ NA LISTĘ TYCH NATURALNYCH OWOCÓW, KTÓRE WSPOMAGAJĄ PROFILAKTYKĘ NOWOTWOROWĄ.

Owoce najlepiej jeść na czczo. Będzie to najlepszy prezent dla organizmu. Możemy również dodać truskawki do porannej porcji muesli i jogurtu. Bogate są w włókna pokarmowe (rozpuszczalne i nierozpuszczalne), a błonnik i enzymy natychmiast przyspieszą trawienie zjedzonych dzień wcześniej tłustych potraw czy słodyczy.

do góry

Żródło: Internet

 

 
 
LUCULLUS
 

Wesprzyj nas
Moja książka
DOSTAŁEM DRUGIE ŻYCIE czyli wpływ żywienia niskowęglowodanowego na pozbycie się większości chorób cywilizacyjnych
DOSTAŁEM DRUGIE ŻYCIE czyli wpływ żywienia niskowęglowodanowego na pozbycie się większości chorób cywilizacyjnych
Reklama
intymna, zmysłowa, romantyczna Kumax

Niezależna Telewizja