Szukaj na stronie
Statystyka

arkadia-polania.pl Real PR


Free counters!
stat4u


Cynk

Cynk jest pierwiastkiem śladowym, znajduje się w każdej komórce, a przede wszystkim w nerkach, wątrobie, mięśniach, gruczole krokowym oraz w skórze. Jest konieczny dla właściwego rozwoju płodu: kości, podniebienia, warg, oczu, mózgu, serca, płuc, i układu moczowego.

Wraz z witaminami A, B6, B12 jest niezbędny dla prawidłowego wzrostu. Pomaga w produkcji przeciwciał, poprawia sprawność intelektualną, a w starszym wieku zapobiega demencji starczej. Korzystnie działa w chorobie Alzheimera i niektórych rodzajach schizofrenii. Odgrywa dużą rolę w wydalaniu kadmu. Wpływa na zdrowy wygląd skóry. Chroni komórki przed działaniem wolnych rodników. Pomaga zachować właściwy poziom cholesterolu we krwi, reguluje ciśnienie krwi oraz pracę gruczołów łojowych. Reguluje metabolizm witaminy D, wapnia, zwiększa przyswajanie witaminy A i bierze udział w przenoszeniu jej przez krew. Zwiększa poziom albumin we krwi, białka odpowiedzialnego za długowieczność.

Niedobór składników mineralnych

Większość ludzi ma za mało cynku, ponieważ trudno go dostarczyć w diecie. Na niedobór cierpią wegetarianie, osoby odchudzające się, nadużywające alkoholu i palące papierosy.

Objawy niedoboru to wady wrodzone, opóźniony rozwój płciowy, opóźnione tempo wzrostu, utrata apetytu, osłabienie systemu immunologicznego, bezpłodność, impotencja, powiększenie gruczołu krokowego, nieregularne miesiączkowanie, złe krążenie i miażdżyca tętnic, utrata smaku i węchu, trądzik, białe plamki na paznokciach, silne pocenie się i podatność na cukrzycę.

Nadmiar składników mineralnych

Przyjmowanie zbyt dużych dawek może prowadzić do anemii, osłabienia systemu obronnego i podwyższenia cholesterolu. Cynk w dużych ilościach blokuje wchłanianie miedzi i żelaza.

Źródła w diecie

Ostrygi, małże, krewetki. Znaczne ilości występują w rybach, mięsie, mleku, podrobach, serze, jajkach oraz produktach zbożowych z pełnego przemiału.

Trudniej przyswajalna postać zawarta jest w warzywach: chrzan, zielony groszek, buraki ćwikłowe, marchew, brukselka,szpinak, seler, cebula.

do góry

 

 
 
LUCULLUS
 

Wesprzyj nas
Moja książka
DOSTAŁEM DRUGIE ŻYCIE czyli wpływ żywienia niskowęglowodanowego na pozbycie się większości chorób cywilizacyjnych
DOSTAŁEM DRUGIE ŻYCIE czyli wpływ żywienia niskowęglowodanowego na pozbycie się większości chorób cywilizacyjnych
Reklama
intymna, zmysłowa, romantyczna Kumax

Niezależna Telewizja